Wednesday, March 4, 2009

=Saya Mesti Sabar=


"zulaikha.. sabar2....sabarrr..jgn cepat marah..istighfar byk2!!" aku bermonolog sendirian.
ntah kenape sejak kebelakangan ni cepat aje nak naek marah. mungkin tension dgn segala tanggungjawab. terlalu byk bg diri ini tapi biasela 'tanggungjawab mmg melebihi masa'. paham je kata2 tu tapi nak asimilasi dlm diri payah rupenye. seorg sahabat dah pesan kate jgn tangguh2 dlm wat kerja. settlekan awal2.. ni tgkla, dah last minit baru nak pulun. belajar ntah ke mana, cari modal hafalan tak tercarik-carik, mengulang kelam kabut, aim harian dan mingguan tak terbuat. aduh!! camne nak kejar sume nih.

bile dah jadi camni mulala hati ni resah gelisah dan pikiran bercampor adok. jadi tak sabar pon ade. sian pakcik taxi td kena marah. tak bermaksud sbenanya tp kalo dah tunggu 15 minit tp takde satu pon nak bhenti walaupon kosong. dah berhenti bile kite kate nak ke --- die leh kate sy tak nak anta ke ctu. trun balik dr taxi..huhu.. dah geram sgt balik je umah, tak jadi pegi join nisah kat ---. maaf sah!

dah pening2 pegila masak. masak2 tak jadi. ape nak jadi nih! brtambah2 tensi dibuatnya. dah saket ati sgt, nak bace shifak(lec notes) tak boleh concentrate, nak ngulang kepala berat maka pusing2 bilik terjumpe artikel 3amru khalid berkaitan ngn SABAR. thanx mae kasik tajuk tuh! maka dibelek2la kertas itu sambil cube terjemah bahasa arabnya. alhamdulillah pas bace tenangla skit hati ini.

dlm kertas tu pakcik amru ni cube mempersoalkan kita kembali, kenapa kita tak boleh bersabar atas perkara yg kecik sahaja sedangkan nabi2 terdahulu lagi byk dan berat ujiannya dari kita. baru kena ujian 'masa tak cukup nak wat byk2 keje' dah membebel keletihan, menangis, pening, mengadu apsal kita byk keje sedangkan org lain relax goyang kaki. tapi kt tgk pada sirah nabi yakni Nabi Ayub apabila die diuji Allah dengan ujian sakit, isteri baginda minta Nabi Ayub ni berdoa pada Allah tuk disembuhkan tapi tau tak ape Nabi Ayub jawab?
Nabi ayub kata,
"Aku malu nak minta pada tuhanku yg telah memuliakan aku selama 80 tahun (hidup dalam keadaan sihat dan bahagia), dan aku tak mampu untuk bersabar 18 tahun (diuji dgn kesakitan)".
maka Nabi Ayub hanya berdoa,
"Ya Tuhanku, sungguh aku telah ditimpa penyakit, padahal Engkau Tuhan yg Maha Penyayang dr semua yg Penyayang". Al-Anbiya': 83
dan Allah pon menyembuhkan Nabi Ayub dan mengembalikan segala nikmatnya. kita boleh tgk kat cni yg Nabi Ayub tak minta pon Allah sembuhkan penyakit baginda kerana terlalu malu dgn kurniaan yg Allah dah beri padanya sebelum itu. sepatutya begitulah jua dgn kita, bile rase terbeban kita salu pikir nape asik kita je yg kena, tapi kita tk pikir pon mase kite senang2 lepak2 goyang kaki tu pon Allah yg kurniakan. dan rasenye mase senang kita lagi byk dari masa susah betul tak? tapi tula kita yg tak hargai~~

kisah lain yg boleh kita amik pengajaran contoh dari kisah rasulullah. Nabi Muhammad kekasih Allah pon kena uji sepanjang hidup baginda tak kirala dalam hidup baginda bekeluarga ataupon dalam kerja dakwah baginda. Anak2 lelaki Rasulullah semua meninggal waktu kecil dan rasulullah tak pernah merungut malah baginda bersabar. dalam kerja da3wah pula baginda selalu dimaki hamun dicederakan tapi rasulullah tetap menjunjung agama Allah..

makanya kita manusia biasa ini juga takkan lari dari diuji. di sinilah perlunya kepada sifat SABAR. sabar itu adlah salah satu tarbiyah Allah kepada kita. kita patut bersyukur diuji Allah kerana itu menunjukkan Allah masih sayang pada kita lagi. =).

di sini kesimpulannya, SAYA MESTI SABAR dlm menempuh ujian2 duniawi ini.

SABAR ade 3 jenis:
-sabar kerana taat = sabar dlm melakukan ibadah cam solat subuh, qiam, zikir
-sabar dr melakukan maksiat = sabar dr wat sesuatu maksiat sdgkan kita mampu buat
-sabar dgn ujian harian

"Wahai Rasulullah! Tunjukkan aku satu amalan yang boleh memasukkan aku ke dalam syurga?" Jawab Rasulullah, "Jangan kamu marah, balasan bagimu adalah syurga".
(Riwayat Al-Thibrani Melalui Sanad Sahih)

7 comments:

Maesarah bt Arwani said...

cik zu, sabar ye.. cuma kadang2 kita ter'meletup'..hehe.. tapi jgn lupa untuk bersyukur sebab Allah selalu tegur kita balik..

semoga Allah mudahkan urusan cik zu..

biscuck said...

bersabarlah wahai saudaraku
tuk menggapai cita
jalan yang kau tempuh amat panjang
tak sekadar bongkah batu karang

-------------------------------------

:)

sabar itu perlukan satu pengorbanan..
dan kite kena belajar utk bersabar..

hehe..
kaknik pon cepat juge x sabar..haih!..mehla kite same2 belatih utk byk bersabar..:)

Anonymous said...

my dearest zulaikha

hidup perlu bersabar!!

jgn mudah marah

jgn mudah melenting

kite kan pompuannnnnnnn...(huh??)

-p/s:sukekan blog ko..troskan menulis!

SALAM SAYANG^___^

al-huda said...

yups..
sabar itu perlu..
sabar itu mujahadah..
dan sabar itu iman..
moge cikzu terus kuat dan thabat..
zulaikha is chaiyok gurl,rite??=)
sayang selalu~

Siti Zulaikha Zulkifli said...

salam..

to mae,
thanx kol aritu tnye keadaan.. lepas ni dah tak leh tngguh2 dah keje nnti belambak2 dan makin bertimbun..huhu.. alhamdulillah mungkin ini ujian Allah kepada kite yg sering lupa tuk sandarkan setiap sesuatu kpd ALLAH..=)

to kak nik,
hehe..dah hmpir terlupe lagu jalan juang..dah semangat balik nih!!
mari same2 kite latih bersabar..smoga ALLAh permudahkan urusan kite sume ameen

to cik anonymous yg dikenali,
kite dua mmg perempuan haha..
baek pasni jgn cepat2 marah dah. maka d cni jgn la marah daku kerna kite lambat tangkap wat happen hari tu..sy syg kamu!!

to huda,
miss u so much,yeah, sy perlu mujahadah more lagi.. sntiasa chayo2 slalu haha.. kapan bile kite leh berjumpe uhu

ahl mujahideen wa syuhadaa' said...

selamat berjaya!

Siti Zulaikha Zulkifli said...

haip2!