Wednesday, January 7, 2009

10 Muharram 1430


Hari ni seramai lebih 30 org dak melayu akhawat dijemput berbuka puase di Markaz Ubay Bin Ka3ab sebelah Masjid Taal.. Alhamdulillah3 dibukakan hati tuk pergi bersama2 dgn kawan2 lain dalam pertemuan yg menemukan hati2 yg bertunjangkan akidah islamiyah dari negara yg berlainan. Majils berbuka puasa tu rupe2nye mmg khas tuk dak malizi sahaja. Ketika bersalaman dengan ukhti2 urdunian yg menyambut kami d pintu masuk, terpancar dari muka mereka sinar ukhuwwah fillah yakni ukhwah kerana ALLAH. Mmg tenang skali wajah2 mereka, wajah insan yg sentiasa bersama2 dengan Al-Quran.

10 min sebelum berbuka kami disajikan dgn nasyid marhaban dari seorg ukhti. Kemudian sorg lagi ukhti memberi tazkirah kepada kami, even dlm 3arabi pon, ade yg paham ade yg tak tp still ayat2 yg dikeluarkan dr bibir ukhti itu betul2 membuatkan ku tersentak. Bercerita ttg Ghaza, kita selalu mempersoalkan "takkan ni je yg kite leh buat, DOA, DERMA, BERITAHU YG LEN, BOYCOTT?" , kita selalu galakkan org Islam berdoa tuk keselamatan Palestine TAPI kita lupa bahawa sesungguhnya DOA itu takkan termakbul melainkan setelah kita meninggalkan ma3asi@maksiat. Janganlah kerana dosa kita, DOA kita tuk Palestine terhijab dr termakbul. Astaghfirullah. Slpas tamat sesi tazkirah, kami beramai2 berdoa utk Palestine dan umat Islam sedunia.
"Ya Allah, Kau perkenankanlah doa kami, Ya Rabb"


Allahu Akbar Allahu Akbar---

Azan berkumandang, setiap sorg amik kurma n mnum air kosong n then kami pon solat berjemaah.


Then tyme makan, punye gembira r sume org, sume dah keliling talam nak makan nasi kabsah(bukan asal dr Jordan tp dr Gulf) erk~ tibe2 je ukhti2 tu bg pinggan dan sudu. Terkejut dorg tgk ktrg nak makan trus dr talam. uhuh, malu pon ade la jugak. Budaya melayu lain dr arab.. ktrg makan pakai tangan, dorg pon tnye kenapa tak pakai sudu, ktrg ckp sbb ade ayam susah nak pakai sudu, dorg kate kopek ayam pakai tgn then makan pakai sudu.. mmm.. dua kali kerja la plak.. makanya ramai pakai tgn.. ade je yg pakai sudu..hee


Nasi dlm talam stinggi 15cm tu nmpak tak luak bile ktrg makan. 3 dulang tuk 30 org still banyak bg kami. Adeh, ikut budaya arab kami kena habeskan. So bermulala saat menapau, dgn keadaan sorok2, cik h**** n k.** n l**** pon cedok mencedok ke dlm plastik.. Lawak gak tyme tuh. Actually ukhti tu nmpak je, dorg gelak tp buat2 tak tahu..hahaha.. mission accomplished ye..=p

Aft dah habes makan2 kemas2 sume, skli lagi kami berkumpul dan mendgr tazkirah dan nasyid. Tazkirah kali ni berkenaan dgn ukhuwwah. Antara Hadith yg dibaca oleh ukti tu:
Sabda Nabi S.A.W.: “Bandingan seorang mukmin dengan seorang mukmin yang lain bagaikan satu bangunan, kuat-menguatkan antara satu sama lain”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Kalo kita lihat kat cni, mmg kita tak leh nak hidup sorang2. Kita perlu hidup dalam jamaah, bersama2 berimbangan dalam berukhwah. Jika ade kawan yg terpeleot, kita bantu dia berjalan kembali, kalo ade kawan yg tersadung, kita bantu angkat dia berdiri. Ukhti tu pon bercerita mase zaman Rasulullah dulu, ukhwah dibina dahulu sebelum masjid dibina. Kerana apa? Tak lain tak bukan kerana ukhuwah itu merupakan dasar atau asas yg kuat bg umat Islam. Kerana kasih sayang yg terbina kerana Allah itulah yg akan menguatkan umat Islam.

Dah habes tazkirah, ktrg dgr nasyid lagi. Ukhti tu suh ikut aft die nyanyi tp ktrg tak dpt nak tngkap sangat huhu. Dari ctu kita boleh lihat yg Islam tak melarang kepada hiburan TAPI apabila kita salah memilih hiburan yg membawa kita jauh dan lalai dr Allah itu yg salah. Memetik lagu Raihan bertajuk Mari berhibur:

Berhibur tiada salahnya
Kerna hiburan itu indah
Hanya pabila salah memilihnya
Membuat kita jadi bersalah

So after2 this pilihla lagu2 yg membawa kita lebih dekat dgn ALLAH. InsyaALLAH.


Akhir sekali kami berkenal2an dgn ukhti2 d ctu, bila ktrg mmperkenalkan nama kami, dorg sangt terkejut kerana nama org2 melayu kebykannya dr nama arab snd. Dorang kata pandai mak ayah kasik nama..hehe.. time kaseh mak ayah kasik name ade makna..=). Then mereka bertnya ape beza Islam di Malaysia dan di Urdun. Ktrg pon cakap la afdhal lagi kat cni lagipon Islam dtg dari tanah arab snd. Pastu dorg pon tnye takde masjid ke kat Malaysia. Dengan semangatnya sume jawab dgn kuat "La', La'', Fi kathir Masajid" tapi masjid je byk , jemaahnya skit je.

Kalo banding dgn waqi3 cni, azan je sume tinggalkna kerja yg tgh dibuat dan trus ke masjid esp lelaki la. Pakcik2 kedai tinggalkan kedai gtu je g masjid tanpa rasa takut kena curi ke ape. Pergantungan harap mereka pada ALLAH sgt kuat. Kalo bz, ade org dlm kedai ke, depan2 ktrg dorg solat. Berbeza dgn umat Islam d Malaysi, rase '3izzah terhadap Islam tu kurang. Kat cni, nak bace quran kat mane2 pon boleh selain tmpat2 yg diharamkan cam toilet tu lain la. Kat dalam bus, antara gap klas, kat taman, kat tempat tunggu bus, tgh2 tunggu pelanggan sume boleh bace. Kat Malaysia kalo buat cmtu mesti org kate "eleh, tunjuk alim la tuh", "bacala al-Quran beradab skit, duduk elok2 atas tikar sejadah". Kalo nak tunggu camtu sampai nak solat br nak baca Quran. Memang keredhaan manusia tu kite perlu ketepikan demi keredhaan ALLAH.
"Ya Allah, smoga ak thabat di jalan mengakkan agamaMu, smoga bila kembali ke msia, aku tetap '3izzah dgn Islam." Ameen

Dah habes kenal2 name sume org, kami disajikan halawiyat dan kopi@gohwah 3arabi-->mmg budaya org arab. Halawiyat mmg makan tp kopi 3arabi tu until now tak leh lagi.. kopi takde gula..tapi masalahnya bkn sbb takde gula tp rasa dia yg --- tak tau r nak ckp camne.. Camnela maduku (wink) sorg tu suke sgt kopi tuh aishh..


Finally, it's time to go home. Ktrg dapat kalendar 2009 dan brochure Markaz Ubay bin Ka3ab. Syukran kepada ukhti2 yg menyambut kami dgn penuh ihtiram.

MARKAZ UBAY BIN KA3AB menyediakan:

1. klas talqin dan tahfiz Al-Quran
2. klas tajwid
3. klas tafsir Al-Quran
dan macam2 lagi..

sape2 yg berminat leh kontek ukhti maryam, die sekretari markaz, die dah ada anak namanye LIN ala2 nama kak lin dorg kate..comel2
[[o785540676]]

Dari Ibn ‘Abbas r.a. katanya :Maksudnya : “Ketika Nabi s.a.w. berpuasa pada hari ‘Asyura, dan baginda menyuruh para sahabat berpuasa padanya.”Para Sahabat berkata : “Wahai Rasulullah, sesungguhnya hari itu hari yang dibesarkan oleh orang-orang Yahudi dan Nasara.” Lalu Sabda Nabi s.a.w. : “Maka pada tahun hadapan insyaALLAH kita akan berpuasa (bermula) pada hari kesembilan.” Lalu Ibn ‘Abbas menceritakan : “Tidak sempat datang tahun hadapan, Nabi s.a.w. diwafatkan (oleh ALLAH s.w.t.).” (Hadith riwayat Muslim dan Abu Daud)~

Kempen puasa Asyura sambil berdoa untuk pejuang-pejuang islam di Ghazza ~

[JKK PR PERMAI 08/09]

18 comments:

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ said...

ahaks.

i used this template before.
;)

Siti Zulaikha Zulkifli said...

really..ahaha..maybe we do have same taste =)

biscuck said...

hehe.. best tul dat nite~.. :)
penyampaian pnuh makna.
nasyed pon pnuh makne..

sob3.klu phm kn bessss,,

biscuck said...

erk.kantoiiiii~
tkut diorg mmbazir je..hehe

Siti Zulaikha Zulkifli said...

ahahah..kak nik n busyra mmg sempoi hehe

Anonymous said...

besh2

xmnyesal pg wlaupn tau mestiiiii lame

^______^

Siti Zulaikha Zulkifli said...

tul3.

mule2 gi sbb nak makan free n tak yah masak.

then bile g, mmg tak nyesal la..byk input

guntur said...

''Then mereka bertnya ape beza Islam di Malaysia dan di Urdun. Ktrg pon cakap la afdhal lagi kat cni lagipon Islam dtg dari tanah arab snd.''

aku tak dapat terima kenyataan ini.atas kayu ukur apa kenyataan tersebut dibuat.islam itu bukan ritual semata2(baca quran atau solat)tp merangkumi keseluruhan hidup.aku ada jumpa sorang cashier sebuah mini market di tempat kau belajar,rajin baca quran dan bela janggut,tp dengan pelanggan macam tak nak layan.boleh baca artikel ustaz hasrizal pasal hospital islam.

''Pakcik2 kedai tinggalkan kedai gtu je g masjid tanpa rasa takut kena curi ke ape. Pergantungan harap mereka pada ALLAH sgt kuat.''

kalau tak silap aku ada hadis nabi yg cerita pasal tawakal kena ada usaha.yg kisah nabi suruh sahabat ikat haiwan dia(tak ingat unta atau keldai) dan barulah tawakal.

guntur said...

''Kat Malaysia kalo buat cmtu mesti org kate "eleh, tunjuk alim la tuh", "bacala al-Quran beradab skit, duduk elok2 atas tikar sejadah". Kalo nak tunggu camtu sampai nak solat br nak baca Quran.''

belum cuba belum tau.mungkin nampak janggal sebab benda ni belum menjadi budaya kita.kita perlukan pencetus.dalam blog sangpelangi.com ada cerita pasal dia baca quran dalam keretapi di jepun.

guntur said...

''Berbeza dgn umat Islam d Malaysi, rase '3izzah terhadap Islam tu kurang''

apa yg kau maksudkan dgn 3izzah?kemuliaan?umat islam malaysia kurang memuliakan islam?umat islam di sini ada yg menikam kaki saudara mereka,menghina saudara mereka yg datang jauh2 nak belajar.

guntur said...

apapun,aku minta maaf terlebih dahulu kalau komen2 aku menyinggung perasaan kau.kau masih muda.teruskan memerhati dan menganalisa.teruskan menulis.blog anda menarik.salam 'alaikum.

oneQirsh- said...

Assalamu3leykum. 1st time mengomen blog kau adek!

Aku x pi pon sb igt dh penoh (tsk tsk) Raso rugi le pulok (uhuu~)

Ak terasa nk jwb soalan kat atas ni. Kalau silap, mintak betolkan.

1) ''Then mereka bertnya ape beza Islam di Malaysia dan di Urdun. Ktrg pon cakap la afdhal lagi kat cni lagipon Islam dtg dari tanah arab snd.''

aku tak dapat terima kenyataan ini.atas kayu ukur apa kenyataan tersebut dibuat.islam itu bukan ritual semata2(baca quran atau solat)tp merangkumi keseluruhan hidup.aku ada jumpa sorang cashier sebuah mini market di tempat kau belajar,rajin baca quran dan bela janggut,tp dengan pelanggan macam tak nak layan.boleh baca artikel ustaz hasrizal pasal hospital islam


Ahsan kiranya di beri link url utk artikel ustaz hasrizal. Boleh jugok nak rujuk.

Islam, sama kah kat semua tmpt walau berpandu Quran yang satu, syahadah yang sama? Mampukan nak kita tunding jari yang berjubah putih itu tmptnya syurga dan yang berseluar jeans itu sebaliknya?

Tp, berbalik kpd bi'ah. Mgkin makcik tu bertny akan bi'ah dan bukan Islam. Entahlah. Kalau nk dikata Islam Msia lain, dan Islam Urdun lain, mcmana? Aku pon tak paham. Tp satu hal lah nak ditekankan, tanah Urdun tanah barakah. Bukan sebarang tanah, bukan sebarang tempat.


2) ''Pakcik2 kedai tinggalkan kedai gtu je g masjid tanpa rasa takut kena curi ke ape. Pergantungan harap mereka pada ALLAH sgt kuat.''

kalau tak silap aku ada hadis nabi yg cerita pasal tawakal kena ada usaha.yg kisah nabi suruh sahabat ikat haiwan dia(tak ingat unta atau keldai) dan barulah tawakal.


Bg ak, takdok le pakcik kedai tu bukak je kedai dia melopong pahtu tinggal gitu p solat. Tutup je kedai dia. Kunci jgk, takpun letak kertas tules "sy pi solat, jap ye!". Itu pon bg ak satu usaha utk tawakkal pd Allah. x ke? Kalau tgk kat Msia, bukan nk tinggal kedai, kunci kedai ke p solat. Tp lg sakan jual beli "mari dik mari murah murah" oh! bukan semua, pls note

3) 'Kat Malaysia kalo buat cmtu mesti org kate "eleh, tunjuk alim la tuh", "bacala al-Quran beradab skit, duduk elok2 atas tikar sejadah". Kalo nak tunggu camtu sampai nak solat br nak baca Quran.''

belum cuba belum tau.mungkin nampak janggal sebab benda ni belum menjadi budaya kita.kita perlukan pencetus.dalam blog sangpelangi.com ada cerita pasal dia baca quran dalam keretapi di jepun.


Aku setuju, belom cuba belom tau. Kdg kdg kita terlalu pndg ap yg org nk ckp kalau kita nak buat baek. Aku tak terkecuali Tp, ad kwn ak ckp, tu pon salah satu cabang riak Na'uzubillah Tp, haruslah dgn ini kita paham akan maksod bi'ah itu sendiri. Kalau bi'ah yg baek maka lebih mudah org nak buat baek dan mcmtula kalau sebaliknya. Bukan semua org boleh hidop, survive dlm keadaan semua berbeza dari dia tmbh akan hal agama dan aqidah ni.

4) Berbeza dgn umat Islam d Malaysi, rase '3izzah terhadap Islam tu kurang''

apa yg kau maksudkan dgn 3izzah?kemuliaan?umat islam malaysia kurang memuliakan islam?umat islam di sini ada yg menikam kaki saudara mereka,menghina saudara mereka yg datang jauh2 nak belajar.


Betol la apa yg orang katakan, kerna nila setitik satu belanga susu dh tak mcm susu lg dah! 3zzah islam itu akan terzahir dlm diri dan perbuatan serta tingkah laku seseorg yang merasa bersyukur dikurnia ni'mat islam. Malangnya kebanyakan kita sekarang, Islam dlm diri adalah dari keturunan. Namun, tak bererti Islam atas dasar keturunan tak mendatangkan 3zzah dan sayang pd ni'mat agung ini.

Bg aku, nk ckp org Msia takdok sorang pon yang 3zzah pd Islam, samalah mcm mengatakan yang aku pon tak 3zzah akan Islam sb aku pon org Msia jgk lah kan. Jd, berbalik kpd hal yang satu, bukan semua

Tp, betapa zouq Ramadhan kat sini tak tergmbr dan terbanding dgn kat Msia.

Nak beribadat mmg x kira tmpt, tp Allah yang letakkan zouq dlm seketul daging bernama hati. Bukan hak kita nak pilih mana satu. Tiada indicator utk itu. Jd, kalau org tu merasa zouq di sini dan kau merasa zouq di Msia, beruntunglah kerana Allah masih syg akan kita kerna dikurnia zouq beribadah.

Tp, lg syiok kalau zouq kat semua tmpt, kan? (ha ha) Manusia, takde bnd yg cukup.

Apapun, aku menghulur salam maaf andai ada yang tak kena di mata sesiapa. Kalau betul, angguk. Kalau silap, tegur.
Wallahu3lam.

p.s. Samat exam ok :)

Siti Zulaikha Zulkifli said...

to kak ninah!!

thanx mengomen..huhu..

Siti Zulaikha Zulkifli said...

Balasan komenan2 di atas:

1) ''Then mereka bertnya ape beza Islam di Malaysia dan di Urdun. Ktrg pon cakap la afdhal lagi kat cni lagipon Islam dtg dari tanah arab snd.''

aku tak dapat terima kenyataan ini.atas kayu ukur apa kenyataan tersebut dibuat.islam itu bukan ritual semata2(baca quran atau solat)tp merangkumi keseluruhan hidup.aku ada jumpa sorang cashier sebuah mini market di tempat kau belajar,rajin baca quran dan bela janggut,tp dengan pelanggan macam tak nak layan.boleh baca artikel ustaz hasrizal pasal hospital islam


hmm..betul la pndapat en.guntur. islam tu merangkumi ksluruhn aspek kehidupan. dan saya mngukur bkn dari aspek quran dan solat sahaja minta maaf. tapi bg saya mmg sy rasekan biah islam d bumi urdun bumi anbiya' ni lebih baek dr msia. dan sy tidak bmaksud yg msia takde biah islam nih. mmg ade tp d cni sy rase lebih lagi. ni pendapat sy, mungkin pendapat anda berlainan. bgusla kalo anda rasa biah islam d msia lebih baek dr cni.

2) ''Pakcik2 kedai tinggalkan kedai gtu je g masjid tanpa rasa takut kena curi ke ape. Pergantungan harap mereka pada ALLAH sgt kuat.''

kalau tak silap aku ada hadis nabi yg cerita pasal tawakal kena ada usaha.yg kisah nabi suruh sahabat ikat haiwan dia(tak ingat unta atau keldai) dan barulah tawakal.


berkenaan dgn ayat sy yg diatas. sy rase ade slh faham. bknla bmaksud die pgi tak tutup kdai tuh biar ternganga je. mstila die kunci atau suh org len tgkkan. pergantungan harap pada ALLAH tu sy maksudkan dgn mereka bersegera ke masjid bile azan dilaungkan dan meninggalkan urusan pniagaan krna rezeki tu sume dtg dr ALLAH bkn dr manusia. seperti yg miss oneQirsh komen di atas, kat msia ade di antara(bkn sume ye) yg bile azan lagi nak mnjual dan sy slalu saksikan dan bile tegor ade yg buat muke masam( but not all)

''Kat Malaysia kalo buat cmtu mesti org kate "eleh, tunjuk alim la tuh", "bacala al-Quran beradab skit, duduk elok2 atas tikar sejadah". Kalo nak tunggu camtu sampai nak solat br nak baca Quran.''

belum cuba belum tau.mungkin nampak janggal sebab benda ni belum menjadi budaya kita.kita perlukan pencetus.dalam blog sangpelangi.com ada cerita pasal dia baca quran dalam keretapi di jepun.


betul2 saya setuju. sbb tu la kite kena ketepikan keredhaan manusia demi keredhaan ALLAH seperti yg sy katekan dlm ayat aft ayat yg en. guntur qoute dr blog saya. mari bawak satu pembaharuan d msia..sape lagi kalo bkn kita! erm, kepda miss oneQirsh, betul bkn sume yg boleh survive bile hidup dlm suasana yg agama dan akidah yg berbea. kerana itulah kite kena slalu berdoa agar sntiasa thabat teguh d jalan ALLAH. lagi2 bg saya yg duk area seri kembangan. adeh! pakai bju kurung g tuisyen pon sume org pandang. the only one yg pakai tiap2 hari. pernah je tpikir nak try pakai outfit yg dorg pakai tp ayah tak kasik. memberontak gak but bile pikir2 blik alhamdulillah ALLAH masih jage.

4) Berbeza dgn umat Islam d Malaysi, rase '3izzah terhadap Islam tu kurang''

apa yg kau maksudkan dgn 3izzah?kemuliaan?umat islam malaysia kurang memuliakan islam?umat islam di sini ada yg menikam kaki saudara mereka,menghina saudara mereka yg datang jauh2 nak belajar.


4) Berbeza dgn umat Islam d Malaysi, rase '3izzah terhadap Islam tu kurang''

apa yg kau maksudkan dgn 3izzah?kemuliaan?umat islam malaysia kurang memuliakan islam?umat islam di sini ada yg menikam kaki saudara mereka,menghina saudara mereka yg datang jauh2 nak belajar.


seprti kate miss oneQirsh izzah tu akan terbit dr diri seseorg yg mrsai nikmat islam tak kire dterbitkn dr perbuatan atau ape2 shj yg dtg dr dirinya. pndpt sy mmg saya kate org islam d cni bangga diri mereka islam dan tnpa segan silu menzahirkannya berbanding msia. pasal kes tikam kena ganggu dan kena hina ke ape, mmg 3adi dan 4 sure pasti ade org mcm ni. begitu juga d msia. tapi jgn kerna bnda2 ni kita tutup sebelah mata dan hanye nampak keburukan sahaja. yg ingin ditekankan kat cni adlh perbezaan izzah dlm diri umat islam d msia dan urdun. bkn dicomparekan dgn izzah2 pon still ade yg wat keje tak elok.


huhu..adekah terjawab komenan2 tsebut.. minta maaf kalo ade pape yg tak puas ati.

memetik kate imam as-syafie dr blog nisahishak =)

"pandangan saya betul, namin boleh jadi salah
pandangan lain salah namun boleh jadi betul"

thanx kerna melawat n mengomen kawan2 =)

guntur said...

terima kasih kerana menjawab komen.ni link blog yg cik oneqirsy mintak http://saifulislam.com/?p=437.

quote kata2 imam mana entah aku tak ingat

''kebenaran itu satu''

-kebenaran itu satu cuma cara pentafsirannya banyak.contoh org awam melihat taik tu benda yang menjijikkan,doktor melihat taik sebagai alat utk diagnosis,engineer melihat taik sebagai sumber tenaga,petani melihat taik sebagai baja dan macam2.tapi taik tetap taik

sayyid qutb

aku melihat non muslim dengan islam di barat dan aku melihat muslim tanpa islam di timur

cat steven

aku bersyukur kerana aku bertemu islam sebelum muslim

maaf kalau komen aku berbau anti urduniy dan pro maliziy.semoga aku bertindak profesional.

oneQirsh- said...

weh zulaikha,
kau pro urduniy? (kah kah)

whatever lah. Asal bahagia dan tak menyimpang (he he)

Thankiu atas link yg dishare

Akhir kalam, thankiu kerna kau membuat adrenaline aku mengalir laju harini, zulaikha :d

Siti Zulaikha Zulkifli said...

to en. guntur: thanx kerana berkongsi pendapat


to kak ninah: ape pro urduniy?? haha..tak pro mane2 la lalalaa. tu yg sntiasa bahagia tu hee.. haha..ko ni lawak r.. overexcited pulak. but thanx 4 ur concern..

slamat blaja sume! one more paper to go yeah!

Anonymous said...

panjang2 komenan..lantas soh zulaikha ctekan

=p